معرفی کامل تصفیه خانه

معرفی کامل تصفیه خانه و روش های تصفیه آب با بهترین قیمت


تصفیه آب و فاضلاب های خانگی و بیمارستانی و صنعتی، می تواند در کاهش مصرف آب و همچنین جلوگیری از ورود آلودگی های مختلف به محیط زیست بسیار خوب و موفق عمل کند. به همین منظور راه اندازی یک تصفیه خانه مدرن و به روز با در نظر گرفتن تمامی جوانب و مقررات موجود، اولین قدم برای رسیدن به این هدف می باشد.

تصفیه خانه چیست؟ در تصفیه خانه چه کاری انجام می دهند؟


اگر بخواهیم به تعریف پایشگاه بپردازیم باید بگوییم که به محلی گفته می شود که در آن مکان، به حذف مواد شیمیایی و یا باکتریها و …در آب یا فاضلاب می پردازند و به این ترتیب چرخه استفاده از آب را مجددا به چرخش در می آورند و در صنایع و کشاورزی و کارخانه ها و…دوباره مورد استفاده قرار می گیرند.

پالایشگاه ها انواع مختلفی دارند. مثلا تصفیه خانه فاضلاب که انواع فاضلابهای صنعتی و شهری را در آنجا مورد پاکسازی مجدد قرار می‌دهند و فاضلاب تصفیه شده را مجددا مورد استفاده قرار می دهند و یا پالایشگاه آب که به حذف آلودگی های شیمیایی و میکروبی و فیزیکی در ابعاد و سایزهای مختلف پرداخته و آب را از نظر مصرف خانگی و شرب پاکیزه می‌گرداند.

در این مقاله سعی داریم که به سؤالاتی همچون، تصفیه خانه کجاست، کار تصفیه خانه چیست، در پالایشگاه آب چه کارهایی انجام می شود و امثال این پرسش‌ها پاسخ دهیم.

تصفیه خانه چگونه جایی است؟


پالایشگاه ها انواع مختلف آب های آلوده و به اصطلاح فاضلاب‌ ها را که یک بار مورد استفاده قرار گرفته اند را تصفیه و پاکسازی می کنند. مانند فاضلاب‌های بهداشتی(بیمارستانی، مسکونی، تجاری، اداری) فاضلابهای صنعتی (کارخانه ها، نیروگاهها، کارگاهها،..)

در یک خانه تصفیه به روشهای مختلفی عملیات تصفیه انجام می شود. روش هایی که برای پاکسازی نسبی در پالایشگاه آبها مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:


روش های شیمیایی، روشهای فیزیکی، روشهای بیولوژیکی، تصفیه لجن
هر کدام از این روشها با توجه به مکانیسم های مخصوص به خود، فاضلاب را از نظر شیمیایی و فیزیکی و بیولوژیکی مورد تجزیه و پاکسازی قرار می دهد.

تصفیه به روش شیمیایی:
اساس این روش بر استفاده از مواد شیمیایی برای تصفیه آب یا فاضلاب می باشد و در تصفیه خانه های فاضلاب مواد شیمیایی همچون کلرورفریک یا مواد پلیمری دیگر را مورد استفاده قرار می دهند تا بر روی مواد محلول داخل فاضلاب یا مواد نامحلول و کلوئیدی اثر بگذارند. همچنین موادی مانند کلر برای تصفیه بیولوژیکی و از بین بردن میکروبها و گندزدایی آب هم مورد استفاده قرار می گیرد.
تصفیه شیمیایی هم بر روی فاضلابهای صنعتی باید اتفاق بیفتد و هم بر روی فاضلابهای بهداشتی و شهری. زیرا مصرف ترکیبات شیمیایی در طول شبانه روز، باعث شده است که انواع مواد محلول و نامحلول را در فاضلابهای خانگی و بیمارستانی هم داشته باشیم.
برای از بین بردن “مواد محلول” در داخل فاضلاب از روش های زیر استفاده می شود:

خنثی سازی
اکسیداسیون و احیا
تبادل یونی
برای از بین بردن ” مواد نامحلول” یا به اصطلاح کلوئیدی یا همان ذرات معلق در فاضلاب از روش های زیر استفاده می شود:

لخته سازی ترکیبات نامحلول
شناورسازی
جذب سطحی با کمک کربن اکتیو
تصفیه به روش فیزیکی:
به مجموعه فرایندهایی که کمک به جداسازی مواد و آلودگی ها فقط به روش های فیزیکی و مکانیکی می‌کنند، تصفیه فیزیکی آب و فاضلاب می گویند. از جمله روشهای فیزیکی تصفیه موارد زیر می باشند:

عبور فاضلاب و یا آب از صافی های مخصوص و عدم اجازه عبور به مواد درشت
ته نشین کردن مواد معلق و جداسازی آنها
حرکت مواد معلق بر روی آب و جدا کردن آنها


تصفیه به روش بیولوژیکی:


در تصفیه خانه بیولوژیکی، اساس کار بر پایه حذف مواد آلی و آلاینده ها و موجودات میکروبی است که خود شامل مراحل مختلفی می باشد. مهمترین عملیات در این فرایند رشد دادن میکروارگانیسم‌ها در محیط فاضلاب است که شامل مرحله تصفیه هوازی و تصفیه بی هوازی است.
هر کدام از این مراحل با توجه به نوع باکتری ها که می توانند با اکسیژن یا بدون اکسیژن فعالیت کنند، در تشکیل ذرات و لخته های آلی و آلاینده ها و حمل و مصرف آنها توسط باکتری ها، در تصفیه بیولوژیکی نقش دارند.

می‌توانید با مطالعه مقاله های آب شیرین کن و پساب برگشتی به دریا اطلاعات بیشتری کسب کنید.

معرفی تصفیه خانه استخر
همانطور که در ابتدای مقاله هم عنوان کردیم، پالایشگاه آبها با توجه به نوع فعالیت شان به انواع مختلفی می توانند تقسیم شوند. با وجود اینکه کار در پالایشگاه، بستگی به هدف از تصفیه فاضلاب در آن واحد دارد، اما روشهای تصفیه در همه این واحدها مشابه یکدیگر و بر پایه روشهای فیزیکی و شیمیایی و بیولوژیکی است.